Att komma igång med Google AdWords

När vi på Selected Media går in och övertar en kunds Google AdWords-kampanj stöter vi på samma problem om och om igen. Därför tycker vi det känns lägligt att sätta ihop en liten guide till hur man bäst kommer igång med AdWords.

Inte för att vi inte vill hjälpa våra nya kunder med att optimera sina kampanjer men det är trots allt roligare att lägga krutet på att göra en bra kampanj bättre, än att spendera delar av kundernas budgetar på att åtgärda ”nybörjarfel”.

Matchningstyper för sökord – skjut inte med hagelgevär

Undvik att sätta alla sökord som ”Bred”, med ambitionen att få mest möjliga trafik. De breda hagelsvärmarna träffar huvudsakligen din egen fot. Riktigt många begär det här misstaget och betalar onödigt mycket till Google, för onödig trafik. Fokusera på kvalificerad trafik snarare än kvantitet. Google kommer belöna dig och du kommer märka skillnaden på nedersta linjen.

Kom även ihåg att ange negativa sökord för de ord som du inte vill synas för.

Geografisk avgränsning

Det kan tyckas att det säger sig själv men vi ser fortfarande lokala kampanjer som är inställda att synas i hela landet. Att spendera pengar på att synas i Stockholm är ju oftast naturligtvis helt bortkastat om du har en lokal verksamhet i Göteborg.

Keep it tight

Många PPC-administratörer hävdar att en bra kampanj skall innehålla tusentals sökord för att fungera optimalt. Vi håller inte med. Tvärtom är en specifikt uppsatt kampanj med dedikerade annonsgrupper alltid att föredra. Speciellt om man är en nybörjare på AdWords. En kampanj som proppas full med (irrelevanta) ord, medan man blickar mot himlen och hoppas på relevant trafik, tappar man lätt kontrollen över.

Länka på djupet

Undvik att länka till webbplatsens förstasida och tro att användarna kommer hitta vad de egentligen letar efter, tre klick ned i strukturen. Varför inte bara länka direkt till den relevanta produkt eller tjänstesidan?

Många tror att om de länkar till förstasidan så kommer användaren se fler produkter och köpa mer. Det stämmer inte. Om användarna inte hittar vad de letar efter inom några sekunder så lämnar de webbplatsen och gör affärer med en konkurrent istället.    

Användare är otåliga och såvida man verkar i en väldigt nischad bransch så finns det alltid en konkurrent som är beredd att ge kunden en bättre upplevelse.

AdWords är flexibelt när det handlar om att djuplänka. Man kan länka direkt från varje annons och sätta en djuplänk på varje sökord.

Testa testa testa

Var aldrig nöjd! Även om er kampanj presterar utmärkt så kan den alltid bli bättre. Det kan ni bara ta reda på genom att testa. Testa sökord, annonsbudskap och olika landningssidor. Man behöver inte nödvändigtvis designa nya landningssidor utan bara testa att byta ut några få element.