Optimera din webbplats för mobil trafik eller dö en långsam död på nätet!

Den årliga studien Svenskarna och Internet konstaterar i sin rapport för 2014 att 69% går ut på nätet från en mobil enhet, 54% gör det dagligen och 31% gör det flera gånger om dagen.

Det råder naturligtvis alltid en viss osäkerhet omkring sådana här undersökningar men vi bedömer att siffrorna är representativa för hur svenskarna faktiskt använder sina mobiler. Vi på Selected Media, som arbetar med digital marknadsföring, har på nära håll upplevt en våldsam ökning i mobilanvändning de senaste åren. 

3 viktiga anledningar att optimera din webbplats för mobila användare

1. Googles officiella rekommendation är att optimera din webbplats för mobil trafik och mobila enheter. Det innebär att du kan ranka högre i Googles mobila sökresultat och därmed attrahera mer relevant, gratis, trafik. Google har nu även meddelat att mobilvänliga webbplatser kommer prioriteras ytterligare i mobila sökresultat från och med 21 april 2015. Detta är kulmen på en utveckling som pågått ett tag och som inneburit att Google ”belönat” mobilvänliga webbplatser med en liten markering i sökresultaten. Något som i sig själv kan ge ett par extra värdefulla klick och konverteringar.

2. Användarupplevelsen är oändligt mycket bättre på en mobilvänlig webbplats. De allra flesta av oss har någon gång upplevt att komma in på en sida där texten är för liten, navigationen är svår att använda eller knapparna är för små. Element som gör att en webbplats som fungerar bra på en vanlig dator är närmast omöjlig att använda på en mobil enhet. Genom att förbättra användbarheten för mobila användare kommer du bättre kunna konvertera betald trafik, organisk trafik, trafik från sociala medier samt alla andra trafikkällor. 

3. Mobila sökningar görs oftast när man är på språng men även hemma i soffan när man ofta har majoriteten av sin uppmärksamhet riktad åt ett annat håll som exempelvis teven. I de flesta fall ser man att potentiella kunder genomför de första sökningarna efter produkter eller tjänster, på mobilen, medan djupare, mer inriktade sökningar och även köp genomförs på en vanlig dator. Du riskerar alltså att mista en potentiell kund tidigt i köpprocessen om din webbplats inte fungerar tillfredställande i mobilen. 

RWD-Info Graphic -SE (1)

Är din webbplats optimerad för mobil trafik?

Google har varit vänliga nog att ta fram ett verktyg som utvärderar om din webbplats är mobiloptimerad. Ange din huvuddomän i rutan så får du snabbt och enkelt ett besked om din webbplats är mobilvänlig eller inte. Om det visar sig att den inte är mobilvänlig så har du i våra ögon rätt stor anledning att vara bekymrad. 


Error: Embedded data could not be displayed.


Så optimerar du din webbplats för mobil trafik

Generellt finns två metoder för att optimera en webbplats för mobil trafik. Den ena metoden är att ha en separat webbplats som uteslutande besöks av mobila enheter, en så kallad mobilsajt. Den andra metoden kallas responsiv design och innebär att man har en design som känner av och automatiskt anpassar sig efter den enhet som används för att besöka webbplatsen.

Utan att gå in på tekniska detaljer om för och nackdelar med de olika metoderna kan vi konstatera att Selected Media, Google och de allra flesta experter inom området, helt klart rekommenderar responsiv design.

Om du är osäker på hur många mobila besökare din webbplats får och har Google Analytics installerat så är det enkelt att ta reda på det. Kontakta oss gärna för hjälp!

Om du ännu inte har inkluderat mobilanvändning i din digitala strategi så är du varmt välkommen att kontakta oss för ett samtal om just dina behov.

Kim _blog (1)

Om bloggaren

Kim Falkner  // Senior Online Specialist

Bloggare med passion för IT-säkerhet och digital marknadsföring

LinkedIn - Kim Falkner

Selected Media och Selected Bloggers - en del av Selected Media Group P/S.

   Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig? – Vi ringer dig