SEM - fokus på dina produkter och dina målgrupper

Search Engine Marketing (SEM) är betald klickannonsering via sökmotorer. I Skandinavien använder vi Google lite extra mycket och Google Adwords är därför en viktig faktor i de flesta SEM-kampanjer. En annan växande sökmotor är Bing.

   Vill du komma igång med digital annonsering?
– Vi ringer dig för förutsättningslös rådgivning  


Annonsering i sökmotorer betalas oftast via PPC (Pay Per Click), vilket betyder att man bara betalar då någon klickar på ens annons. Det finns därmed mycket möjligheter att optimera sina sökord och annonser väldigt specifikt utefter sina uppsatta mål, så att man enbart attraherar affärsrelevant trafik. Selected Media arbetar med SEM-kampanjer efter en välutvecklad och effektiv metodik, vi vet vad som krävs för att skapa bra resultat. Ett bra komplement till sökbaserade kampanjer kan ofta vara displayannonsering, vilket även gör att man kan segmentera sin kampanjer efter exempelvis målgruppens kön, ålder och intressen. Därmed kan man effektivare placera sina annonser på webbplatser som använder banners och textannonser i samarbete med exempelvis Google eller Open AdExchange och attrahera relevant trafik utan att användaren söker direkt efter det.

Ett annat sätt att använda displayannonsering är via remarketing-kampanjer. Remarketing identifierar tidigare besökare av en webbplats som dess potentiella kunder och utnyttjar det intresse som redan visats genom att exponera samma användare för liknande budskap på externa webbplatser.

Alla organisationer har potential att attrahera kunder eller intressenter via sökmotorer. Kontakta Selected Media idag om du också vill komma igång med effektiv sökmarknadsföring! Baserat på dina mål och förutsättningar skräddarsyr vi de bästa möjliga kampanjlösningarna.


Adwords genererar trafik

Oavsett om man älskar eller hatar annonser i Google och Bing så är det ett faktum att de genererar trafik. Men det spelar stor roll vilken sorts trafik, från vem! De som faktiskt reagerar på ett annonsbudskap, klickar in på landningssidan och faktiskt utför en värdefull handling som att köpa något, registrerar sig för ett nyhetsbrev eller helt enkelt lämnar sina kontaktuppgifter, är betydligt mer värdefulla än de som bara klickar på annonserna. Den typen av riktad digital marknadsföring kräver professionella kampanjer. Genom analysarbete och pågående förbättringsarbete optimerar vi ständigt våra kunders Google AdWords-kampanjer för att generera kvalificerad trafik med hög konvertering.


Glöm inte Bing!

Trots att de flesta skandinaver använder Google och Bing enbart representerar cirka 3 % av alla sökningar på nätet i vår del av världen, är det en högintressant kanal. Genom att integrera Microsofts sökmotor i strategin har man möjlighet att nå lite fler kunder än konkurrenterna. Dessutom är SEM-kampanjer på Bing som regel mer kostnadseffektiva än hos storebror Google, vilket är ytterligare en viktig anledning att även inkludera Bing i era digitala kampanjer.

Har man dessutom planer på att erövra den amerikanska marknaden skall Bing verkligen inte glömmas!


Genomarbetad SEM-strategi

Tillsammans med er kan vi på Selected Media optimera er närvaro på internet och på de viktigaste sökmotorerna. En genomarbetad och optimerad strategi för er sökmarknadsföring ger resultat som ni tidigare enbart drömt om. Det kräver hårt manuellt arbete och analyserande för att köpa rätt trafik, från de rätta kanalerna men resultaten kommer inte låta vänta på sig. Automatiserade AdWords-kampanjer, som erbjuds till höger och vänster är helt enkelt inte tillräckligt vassa för att generera det där lilla extra. Era kunder ställer krav på er och ni bör också kräva att få det allra mesta ut ur era SEM-investeringar.


Fånga tidigare besökare

Genom att aktivt använda remarketing kan vi hjälpa er att locka potentiella eller befintliga kunder att besöka er webbplats igen och igen. När en besökare har sett något av era erbjudanden eller produkter ser vi till att vederbörande löpande blir påmind om er existens och era konkreta erbjudanden. Världens alla Google Display kanaler kan nämligen, potentiellt sett, innehålla annonser som är skräddarsydda att locka tillbaka tidigare besökare till er webbplats. Alla metoder att öka konverteringen skall utnyttjas och om en kund har svårt att besluta sig, så kan remarketing via Adwords vara skillnaden som hjälper honom eller henna att fatta köpbeslutet.